MOBILNOST DIJAKOV, Finska, od 1. do 7. oktobra 2024
Izmenjava dijakov športnikov Gimnazije Franceta Prešerna in finske srednje šole Hämeenlinnan Lyseon Lukio, ki deluje pod okriljem Tavastia Education Consortium, je bila izvedena v okviru projekta Erasmus+. Izmenjave so se udeležili dijaki, stari od 16 do 18 let. Vsi dijaki so izkazali dobro znanje angleščine, poleg glavnih ciljev izmenjave:
- izboljšati digitalne kompetence dijakov in osebja,
- izboljšati sporazumevanje dijakov in osebja v tujem jeziku ,
- razvijati podjetnost in inovativnost ter kritično mišljenje pri dijakih in učiteljih,
- spodbujati trajnostni razvoj pri osebju in dijakih ter razvijati odpornost,
so bili cilji tudi spoznavanje finskega šolskega sistema, prilagoditev za športnike pri usklajevanju šolskih in športnih obveznosti ter izmenjava trenerskih metod in kulturnih izkušenj.
V okviru projekta Erasmus+ so se slovenski dijaki udeležili pouka v gostujoči šoli, kjer so spoznavali finski šolski sistem in se sporazumevali v angleščini. Finski dijaki pri svojem učenju uporabljajo predvsem računalnike, fizičnih učbenikov skoraj ne uporabljajo več. Ta pristop je cenejši in prijaznejši do okolja. Pouk pogosto poteka v parih ali skupinah, kar spodbuja sodelovanje.
Ure v finskem šolskem sistemu trajajo 75 minut in vključujejo krajše odmore za sprostitev in razgibavanje. Naši dijaki so primerjali finski in slovenski šolski sistem ter ugotovili, da imajo finski športniki lažje delo pri usklajevanju šolskih in športnih obveznosti. Medtem ko se slovenski športniki pogosto soočajo s težavami pri usklajevanju urnikov, je finski šolski sistem bolj prilagojen potrebam športnikov.
S prikazom uporabe digitalnih orodij v finskem izobraževanju so dijaki pridobivali digitalne veščine in vpogled v sistem, drugačen od slovenskega.
Slovenski dijaki so se udeležili tudi športnih treningov finskih dijakov, kar jim je omogočilo vpogled v metode treniranja in način organizacije športne vadbe na Finskem. Finski športniki trenirajo običajno že pred začetkom pouka, kar jim omogoča več prostega časa za šolske obveznosti. Naši dijaki so imeli priložnost primerjati finske trenerske metode s slovenskimi in izkusiti različne pristope k treningu.
Finska športna infrastruktura je na visoki ravni, z modernimi objekti in vrhunskimi pogoji za trening. Slovenski dijaki so primerjali športne objekte na Finskem s tistimi v Sloveniji ter spoznali razlike v športni zgodovini obeh držav. Na Finskem so zaradi podnebja izrazito priljubljeni zimski športi, kot je hokej na ledu, medtem ko so v Sloveniji bolj zastopani ekipni športi, kot sta košarka in nogomet.
V sklopu kulturnih in športnih dejavnosti so dijaki obiskali tudi tekmo finske hokejske lige med ekipama Tappara in JYP. Dogodek jim je omogočil edinstveno priložnost za vpogled v finsko strast do hokeja na ledu ter primerjavo s športno kulturo v Sloveniji.
Te športne aktivnosti so pripomogle, da so vsi udeleženci imeli priložnost izboljšati svoje sporazumevanje v angleščini.
Poleg šolskih in športnih aktivnosti so dijaki obiskali mesto Tampere v okviru kulturnega programa Erasmus+. Udeležili so se vodenega ogleda mesta v angleščini, vključno z obiskom največje in najnovejše hokejske dvorane na Finskem ter zgodovinskega območja Finlayson. S temi ogledi so dijaki poglobili svoje znanje finske zgodovine in kulture ter spoznali kulturne podobnosti in razlike med Slovenijo in Finsko.
Poleg tega so dijaki spoznali tudi finski način krepitve odpornosti z obiskom tradicionalne finske savne, ki jo najdemo skoraj v vsakem finskem domu. Prav tako so preizkusili plavanje v mrzlem jezeru v Aulanko parku. Ta finska tradicija povezuje sprostitev in krepitev fizične ter psihične odpornosti, kar je dijakom omogočilo vpogled v del finske kulture, ki poudarja pomembnost skrbi za telo in duha.
Trajnostni razvoj je bil pomemben vidik izmenjave. Finska šola, ki se je odpovedala fizičnim učbenikom v korist digitalnih materialov, je izpostavila pomen okoljskega trajnostnega razvoja. Te prakse in razprave o trajnostnem razvoju in odpornosti so bile predstavljene vsem dijakom in spremljevalcem, kar je udeležence spodbudilo k uvajanju podobnih praks v njihovih učnih okoljih.
Izmenjava dijakov Gimnazije Franceta Prešerna in Hämeenlinnan Lyseon Lukio, izvedena v okviru projekta Erasmus+, je bila uspešna na več ravneh. Dijaki so pridobili dragocene izkušnje na področju izobraževanja, športa in medkulturnega sodelovanja, obenem pa so bili doseženi cilji projekta Erasmus+. S primerjavo finskega in slovenskega šolskega ter športnega sistema so udeleženci pridobili vpogled v različne prilagoditve za športnike. Izmenjava je omogočila dragoceno priložnost za izboljšanje digitalnih in jezikovnih veščin, razvijanje podjetnosti in kritičnega mišljenja ter spodbujanje trajnostnega razvoja in odpornosti, kar je koristilo vsem udeležencem.
MOBILNOST OSEBJA – JOB SHADOWING – FINSKA, OD 1. DO 7. OKTOBRA 2024
Od 1. do 7. oktobra 2024 sem se kot profesorica angleščine udeležila tako imenovanega job shadowinga oz. senčenja pouka na finski šoli Hämeenlinnan Lyseon Lukio Tavastia, ki ima tako kot naša gimnazija velik delež dijakov športnikov.
Namen senčenja pouka je primerjava učnih metod dela in način izvajanja pouka na Finskem in Sloveniji.
Spoznala sem drugačen način izvedbe učnih ur, ki na Finskem trajajo po 75 minut, profesorji pa med uro naredijo kratek premor za raztezanje in razgibavanje. Na šoli ne uporabljajo niti učbenikov niti delovnih zvezkov. Dijaki s seboj prinesejo prenosni računalnik, dostop do vaj pa imajo na spletu. Za utrjevanje snovi ne uporabljajo drugih orodij kot spletna orodja, občasno dobijo kak učni list.
Zanimivo je bilo opaziti, kakšen učinek ima tak način dela na sam odnos med dijaki in profesorji ter tudi med dijaki samimi. Vsi so osredotočeni na svoj zaslon, komunikacije je zelo malo, pouk pa je večinoma frontalen.
Kljub temu je za dijake športnike dobro poskrbljeno, saj pouk začenjajo kasneje, da se zjutraj lahko udeležijo treningov, imajo brezplačno toplo malico in organiziranih veliko aktivnosti in tematskih dni v okviru dijaške skupnosti.
Špela Frelih, prof. angleščine